- Objavljeno: 10.08.2010.
Demanti članaka objavljenih u Jutarnjem listu
U tekstu novinara Krešimira Žabeca "Piloti kanadera gasili požar kod farme i spasili krave, a ljuti šef ih ukorio", objavljenom u Jutarnjem listu, 06. kolovoza 2010. godine na stranici 3. kao i u tekstu istog autora pod naslovom «Da su piloti čekali zapovijed, stradalo bi svih 1300 krava» objavljenom dana 07.kolovoza na stranici 12. iznesen je niz netočnih informacija vezanih uz gašenje požara dana 15.lipnja 2010. godine u kojima autor piše: „posada kanadera – brigadir Ivan Selak i bojnik Marijan Batarilović,15. lipnja nakon što su ugasili požar kod Zatona, primijetili su požar u blizini farme te su bazu u Zadru obavijestili da kreću u gašenje. Kada su se vratili na aerodrom dočekao ih je zapovjednik 855. protupožarne eskadrile bojnik Davor Turković koji ih je oštro ukorio što njega osobno nisu obavijestili o požaru i od njega tražili dopuštenje za gašenje. Potom je Turković protiv Selaka i Batarilovića podnio stegovnu prijavu Vojnostegovnom sudu zbog kršenja vojne stege i linije zapovijedanja...”
Napominjemo da je novinar prije objave teksta mogao dobiti i službeno očitovanje Ministarstva obrane oko tvrdnji koje navodi u tekstu, što nije učinio, već je pored iznošenja niza krivih podataka neargumentirano okarakterizirao brigadira Ivana Selaka i bojnika Davora Turkovića.Protupožarni zrakoplov tipa Canadair CL 415, evidencijski broj 866, kojim je upravljao kapetan zrakoplova bojnik Marijan Batarilović s kopilotom brigadirom Ivanom Selakom nije sudjelovao ni u kakvom gašenju požara kod Zatona, već se nalazio u statusu probnog leta prije završnog certificiranja navedenog zrakoplova po obavljenom popravku istoga. Navedeni kapetan zrakoplova i kopilot bili su angažirani u procesu održavanja u Zrakoplovno tehničkom centru, te navedeni zrakoplov kao takav još nije bio službeno bio predan na korištenje Eskadrili protupožarnih zrakoplova OS RH.
Protupožarni zrakoplov CL-415, ev. br. 866 nalazio se je u Zrakoplovno tehničkom centru radi otklanjanja kvara na lijevom motoru u suradnji s predstavnicima tvrtke Bombardier. Kao takav avion nije bio tehnički certificiran za gašenje požara, nego mu je samo odobren probni let, koji je trebalo provesti zbog dobivanja tehničkih podataka o ispravnosti popravljenog motora. O navedenim podacima ovisila je odluka o davanju certifikata o ispravnosti navedenog zrakoplova.
Protupožarni zrakoplov CL-415, Ev. br. 866 na navedenom probnom letu nije koristio letača tehničara već se je u zrakoplovu nalazilo tehničko osoblje Zrakoplovno tehničkog centra koji su tijekom probnog leta mjerili potrebne tehničke parametre na motoru zrakoplova koji je bio popravljan. Slijedom navedenog, te obzirom da je kopilot ograničeno osposobljen za protupožarno djelovanje (brigadir Ivan Selak je probni pilot u ZTC-u za zrakoplove MIG-21, s kojim je provedena preobukla za kopilota na CL-415), a prvenstveno bez zapovjedi nadležne ustrojstvene cjeline OS RH za odobravanje uporabe PP-zrakoplova, kapetan navedenog zrakoplova, bojnik Marijan Batarilović, ipak je neovlašteno pristupio gašenju požara.
Prateći radiokomunikaciju i uočivši upozorbu AKL Zadar, Operativno vatrogasno zapovjedništvo u Divuljama došlo je do spoznaja da se već pored dva zrakoplova CL-415, koje je u gašenje navedenog požara uputilo Zapovjedništva Protupožarnih namjenski organiziranih snaga OS RH, u zoni požarišta nalazi i treći zrakoplov CL-415 Ev. br. 866. Obzirom da je navedeni zrakoplov bio u fazi dodatnih tehničkih provjera te nije imao potrebnu tehničku dokumentaciju, u potpunosti osposobljenu posadu niti zapovijed za izvršenje zadaća gašenja požara; kapetanu zrakoplova zapovjeđeno je da prekine započete aktivnosti i vrati se izvršenju zadaća koje mu je naložio Zrakoplovno tehnički centar.
Zbog evidentnog kršenja propisane crte zapovijedanja i vođenja, kao i službenih tehničkih procedura, zbog kršenja sigurnosti letenja te dovođenja u pitanje sigurnosti građana na tlu, vlastite sigurnost kao i sigurnost zrakoplova, što je navedeno u izvanrednom izvješću nadležne ustrojbene cjeline OS RH, načelnik Glavnog stožera OS RH zapovjedio je, u cilju detaljnog utvrđivanja činjeničnog stanja, provedbu službenih izvida. Dobivena stručna izvješća po obavljenim izvidima argumentirano su ukazala na ugrožavanje sigurnosti letenja i otklon od vojne stege kapetana protupožarnog zrakoplova CL-415 Ev. br. 866, bojnika Marijana Batarilovića, te je protiv istog pokrenut stegovni postupak.
Za kopilota navedenog zrakoplova, brigadira Ivana Selaka, u dobivenim izvješćima nije bilo elemenata za pokretanje stegovnog postupka stoga taj postupak nije niti pokrenut, tim više jer je za provedbu zadaća i donošenje zapovjednih odluka odgovoran kapetan zrakoplova.
Sijedom prethodno navedenog, stegovni postupak protiv bojnika Marijana Batarilovića nije pokrenuo bojnik Davor Turković, jer on za njega nije nadležan. Ističemo kako je bojnik Turković u navedenoj zadaći gašenja požara sudjelovao kao kapetan protupožarnog zrakoplova CL-415 Ev. br. 855 (ne kao zapovjednik nepostojeće 855. eskadrile) koji je svojim djelovanjem, u suradnji s još jednim zrakoplovom CL-415, spasio od požara ugrožena materijalna sredstva i imovinu građana.
Crta zapovijedanja, koordinacija i upućivanje zrakoplova na požarište strogo je određena i propisna kako zapovijedima načelnika Glavnog stožera OS RH tako i zapovijedima zapovjednika Protupožarnih namjenski organiziranih snaga. Stoga, svi piloti protupožarnih zrakoplova i helikoptera kao i sve sastavnice navedenih snaga su upoznate s istima. Angažiranje navedenih snaga se provodi isključivo propisanom crtom zapovijedanja i vođenja, a što ovdje nije bio slučaj.