Primopredaja prvog ratnog broda HRM-a

Primopredaja broda Hrvatske ratne mornarice DJB-103 Pomorskom muzeju Split izvršena je jučer, 9. listopada 2008. u lučici Brižine – Sv. Kajo, u blizini Splita. Brod DJB-103 nije više u uporabi u Hrvatskoj ratnoj mornarici, od kolovoza 2004., te ga je Ministarstvo obrane Republike Hrvatske, ugovorom iz travnja 2006., darovalo Pomorskom muzeju Split.


Prigodom čina predaje broda potpisan je i primopredajni zapisnik, a u ime Hrvatske ratne mornarice, zapovjednik Flotile HRM-a, kapetan bojnog broda Marin Stošić, predao je brod DJB-103 ravnatelju Pomorskog muzeja Split, mr.sc. Stjepanu Lozi, nakon čega je otegljen na daljnju obradu prije krajnjeg prikladnog smještaja.
Brod DJB-103 je prvi ratni brod koji je istaknuo hrvatsku zastavu, te kao takav predstavlja prvi brod Hrvatske ratne mornarice. Brod su pripadnici HRM-a, u suradnji sa djelatnicima brodogradilišta „Greben“ iz Vele Luke, oteli u noći između 14. i 15. rujna 1991. godine, te isti odveli do Omiša, gdje je skriven uzvodno uz rijeku Cetinu. Također je prvi ratni brod Hrvatske ratne mornarice koji je, 21. veljače 1992., uplovio u ratnu luku «Lora». Još prije uplovljenja u luku «Lora», dok je izvršavao zadaće po Kaštelanskom zaljevu, 13. studenoga 1991., na brod su iz smjera «Lore» otvorili topničku vatru pripadnici bivše JRM. Tijekom 1992. godine pružao je potporu postrojbama Hrvatske vojske na jugu, osobito u prijevozu ljudstva i tehnike na i sa otoka, a tijekom 1993. prebaziran je u zadarski akvatorij gdje je također vršio prijevoz vojne tehnike i ljudstva, te tako spajao jug Hrvatske sa ostatkom zemlje.
Brod DJB-103 izgrađen je 1977. godine u brodogradilištu "Greben" u Veloj Luci, dužine 21,30 m, širine 4,80 m, uz istisninu od 38 tona. U brod su ugrađeni MTU motori od 1000 kW koji mu daju maksimalnu brzinu od 30 čvorova. Za vrijeme dok je bio aktivan, brod je bio naoružan 20 milimetarskim topom Hispano i automatskim bacačem granata od 30 mm. Glavna namjena broda je prijevoz i iskrcaj ljudstva i opreme, a zbog pramčane rampe i posebne izrade pramčanog dijela, iskrcaj se mogao vršiti i na neuređenim područjima.


Priopćenja