U Sinju odana počast poginulim pilotima i padobrancima

Susretom sjećanja i odavanjem počasti u Sinju je u subotu, 26. siječnja 2019. obilježena 27. obljetnica pogibije hrvatskih branitelja Branka Fridela, Borisa Kekeza, Davora Šabića, Mladena Škalica i Bojana Vojvode, pripadnika Samostalnog zrakoplovnog voda Split koji su poginuli u padu aviona AN-2 u naselju Šimci kod Sinja.

Uz obitelji i suborce poginulih branitelja, prigodnom programu nazočili su državni tajnik Ministarstva hrvatskih branitelja Ivan Vukić, izaslanstvo 93. zrakoplovne baze HRZ-a i vojarne "6. brigade Hrvatske vojske" z Sinja, koje je prevodio zapovjednik Eskadrile transportnih helikoptera pukovnik Dragan Andrijević, zapovjednici ratnih postrojbi HRZ-a i 4. gardijske brigade, kao i izaslanstva lokalnih i županijske vlasti, Policijske uprave Splitsko-dalmatinske, predstavnici braniteljskih udruga i članovi aero-klubova Sinj i Split.

Sjećanje na ratni put i tragično stradavanje prvih hrvatskih pilota i padobranaca s područja Splita i Sinja iznio je njihov ratni zapovjednik umirovljeni brigadir Matko Raos, koji se zahvalio  svim sudionicima, a posebno obiteljima poginulih branitelja na dolasku u Sinj i odavanju počasti hrvatskim zrakoplovcima "Riječ je o neustrašivim dragovoljcima koji su kroz postrojbu Samostalnog zrakoplovnog voda Split snažno pridonijeli utemeljenju Hrvatskog ratnog zrakoplovstva na području Dalmacije u Domovinskom ratu, a njihove akcije uzor su i primjer domoljublja i sebedarja za slobodu Domovine",poručio je Raos.

Misu zadušnicu za poginule zrakoplovce u Svetištu Čudotvorne Gospe Sinjske  služio je vojni dekan i kapelan iz vojarne "Pukovnik Mirko Vukušić" iz Zemunika o. Ivo Topalović. u zajedništvu sa župnikom fra Pericom Maslaćem.

Samostalni zrakoplovni vod djelovao je u 4. brigadi Zbora narodne garde od 1. lipnja 1991. do 7. veljače 1992., a imao je 18 pripadnika raspoređenih u dva odjeljenja. Vodom je zapovijedao pilot Matko Raos, dok je njegov zamjenik i zapovjednik  Odjeljenja pilota bio pilot Branko Fridel, a Odjeljenjem  padobranaca-diverzanata zapovijedao je Miljenko Jelić.

Prije ulaska u sastav 4. brigade ZNG-a povjesnica bilježi kako su pripadnici ovog voda još 1990. započeli s aktivnostima koje će kasnije rezultirati ustrojavanjem prve zrakoplovne postrojbe u Domovinskom ratu na području Splita i Sinja. Sve je počelo 17. listopada 1990. na športskom aerodromu u Sinju kada se okupljaju članovi aero-klubova Split i Sinj te pripadnici tadašnjeg Republičkog štaba Teritorijalne obrane Split u cilju formiranja organizirane zrakoplovne grupe koja je do ulaska u sastav 4. gardijske brigade nosila naziv Samostalno zrakoplovno odjeljenje Split.

Od 7. veljače 1992. Odjeljenje pilota ustrojbeno izlazi iz 4. brigade ZNG-a i nastavlja djelovati kao Samostalno zrakoplovno odjeljenje Split u sastavu HRZ-a,  dok Odjeljenje padobranaca-diverzanata ostaje u postrojbi 4. brigade ZNG-a. Dio pripadnika Samostalnog zrakoplovnog odjeljenja Split nastavlja svoje aktivnosti u Mješovitoj zrakoplovnoj eskadrili Split-Divulje, osnovanoj 6. studenoga 1991., i kasnije 95. zrakoplovnoj bazi Divulje, utemeljenoj 6. kolovoza 1993.

Preustrojem OSRH od 2007. godine 95. zb Divulje ustrojava se kao Eskadrila transportnih helikoptera (ETH) u sastavu 93. zb, a danas je sjedište eskadrile u vojarni "Knez Trpimir" u Divuljama.

Koristeći zrakoplovnu tehniku aeroklubova Sinj i Split (C-172. C-188, UTVA-75, AN-2 i DO-28), ovaj je vod/odjeljenje prvi započeo s izviđanjem, uvježbavanjem te prevoženjem ljudstva i tehnike, kao i diverzantskim akcijama oduzimanja tehnike, naoružanja i streljiva iz skladišta neprijateljske vojske.

Prvi zračni napad na neprijateljske položaje postrojba je izvela avionom Cessna F-172 M Skyhawk u noći s 15. na 16. lipnja 1991., a korištene su bombe domaće izradbe.

Dva aviona UTVA-75 Aerokluba Split oznaka "001" i "0022 u rujnu 1991. opremljena su sredstvima za nošenje naoružanja, a na jednoj od njih ugrađen je potkrilni nosač za bombe od 50 kg. Sa ovim avionima pripadnici SZV 26. rujna 1991. sudjeluju u akcijama na Južnom bojištu kao potpora kopnenim snagama HV-a, a u drugoj polovici prosinca 1991. djeluju i s ugrađenim raketnim bacačima "Osa". 

Za potrebe protuzračne obrane 4. brigade ZNG-a, pripadnici ove postrojbe samostalno su projektirali i izradili pokretni radar dometa 25 milja, dok su na avionu UTVA-75 ugradili uz nosač za rakete "Osa" i ciljnik za noćno djelovanje.

Do Sarajevskog primirja sklopljenog 2. siječnja 1992. pripadnici ove zrakoplovne postrojbe izveli su 161 let, ostvarivši oko 180 sati naleta.

 




 





 

Vijesti