Konferencija za medije u HRZ i PZO-u

U prostorijama Zapovjedništva HRZ i PZO-a u vojarni „Pleso“ danas je, 24. rujna, održana konferencija za medije povodom jučerašnjeg pada dvaju zrakoplova OS RH tipa MiG-21. Okupljenim predstavnicima medija obratili su se zapovjednik HRZ i PZO-a, general bojnik Vlado Bagarić, načelnik odjela za logistiku HRZ i PZO-a, brigadir Ivica Vidović i voditelj Odsjeka za operativne poslove 91. zrakoplovne baze, pukovnik Nikola Mostarac.

 

Govoreći o samom obučnom događaju koji se od 20. do 23. rujna provodio na poligonu „Eugen Kvaternik“, general Bagarić je rekao da su piloti provodili vježbe gađanja, raketiranja i bombardiranja ciljeva na zemlji zrakoplovima MiG-21 (21. do 23. rujna) i raketiranja istih helikopterima Mi-171Sh (20. rujna). Zrakoplovi su gađali topom od 23mm, nevođenim raketama od 57mm i vježbovnim, cementnim avio-bombama težine 250kg.

Prva dva dana uvježbavanja sa lovačkim zrakoplovima prošla su iznimno uspješno. Svakoga dana provođena su tri izlaza sa po četiri MiG-a 21 i u svakom izlazu su u letjelicama bile druge posade, koje su dobile visoke ocjene.

Posljednjeg, trećeg dana uvježbavanja, poligon su posjetili visoki dužnosnici MORH-a i OS RH kako bi promatrali vježbu. Prema riječima generala Bagarića, prvi izlaz završen je uz iznimno dobre rezultate. Uslijedila je prezentacija opremljenosti transportnih helikoptera za akcije medicinskih prijevoza i akcije potrage i spašavanja. Ta dva helikoptera služila su i za osiguranje obučnih događaja. Nakon prezentacije uslijedio je drugi izlaz MiG-ova, uz povoljne vremenske uvjete. U sklopu prvog borbenog vala izvršeno je gađanje bombama, a nesreća se dogodila tijekom zauzimanja položaja za drugi borbeni val, kada su trebali upotrijebiti rakete. Uzvanici, uključujući i generala Bagarića, koji su se nalazili na jednoj od promatračnica na poligonu, tada su preko radio-veze čuli povike „Iskači, iskači“ i uslijedio je zvuk dviju eksplozija, nakon kojih se vidio gusti dim. S pozicije na kojoj su se nalazili promatrači u trenutku nesreće bilo je nemoguće vidjeti zrakoplove.

„Prilikom pada aviona, piloti su reagirali vrhunski profesionalno i stručno, uspjeli su iskočiti i spasili su svoje živote“, ustvrdio je Bagarić. Vrlo brzo dužnosnici su otišli na mjesta pada oba aviona i od civilne policije saznali da je jedna civilna osoba ozlijeđena uslijed posljedica pada. U ogulinsku bolnicu, kamo je prevezena nesretno stradala Marija Klipa, uputili su se general Bagarić, zamjenik načelnika GS OSRH general pukovnik Slavko Barić i državni tajnik Mate Raboteg, koji je u ime MORH-a i OS RH ponudio svu moguću podršku i pomoć nesretno stradaloj gospođi Klipa. General Bagarić i ovom je prilikom izrazio žaljenje zbog stradavanja civilne osobe i zaželio joj brzi oporavak.

Nakon nesreće, promptno je oformljeno peteročlano istražno povjerenstvo koje je imenovao ministar obrane, na čelu sa glavnim vojnim zrakoplovnim istražiteljem Goranom Strmečkim, rekao je zapovjednik HRZ i PZO-a. Po utvrđenoj proceduri, članovi povjerenstva odmah su se sa kompletnom opremom uputili na mjesta pada zrakoplova i provode istražne radnje. Povjerenstvo je samostalno i neovisno i nitko nema pravo utjecati na njihov rad. HRZ i PZO oformilo je stručno tijelo koje može biti na usluzi Povjerenstvu, ali isključivo na njihov zahtjev. Rad povjerenstva nije vremenski određen i zavisi od poznatih činjenica. Prvo izvješće trebalo bi biti sačinjeno za nekoliko dana, nakon čega se rad nastavlja dok se uzroci pada ne otkriju točno i detaljno.

General Bagarić je odbio iznijeti bilo kakva spekuliranja o uzrocima nesreće, sve činjenice službeno će utvrditi Povjerenstvo nakon cjelovite istrage i uvida. U odgovoru na pitanje o zrakoplovima MiG-21 u sastavu HRZ i PZO-a, general je rekao da ih je Hrvatsko ratno zrakoplovstvo u sastavu do nesreće imalo 12, godišta proizvodnje od 1972. do 1980. godine. Na njima je 2003. napravljen generalni remont koji je stajao oko 10 milijuna američkih dolara za sve zrakoplove. U operativnoj uporabi mogu biti do 2013, dio do travnja, a dio do studenog te godine. Svi se održavaju po točno propisanoj proceduri. Niti jedan zrakoplov koji nije stopostotno ispravan ne može se koristiti u letačkim zadaćama. U stanju ispravnosti prosječno se održavalo od 50 do 70% ukupnog broja zrakoplova. Na jučerašnji dan HRZ i PZO imali su osam MiG-ova u letnom stanju. Sada ih je šest i zadaće nadzora i zaštite zračnog prostora Republike Hrvatske normalno se provode.

Svi piloti lovačkih zrakoplova HRZ i PZO-a odabrani su kao kvalitetni po svim karakteristikama. Trenutno ih u lovačkoj eskadrili ima 12 i još ih šest čeka preobuku za let u MiG-u. Sustav školovanja po kojemu se sa Pilatusa pilote transferira na MiG-ove dosad nije pokazao nikakve negativnosti, piloti su među najboljima u HRZ i PZO-u, zaključio je general Bagarić.



Priopćenja